לגימות של אור – בן הזוג נפגע, לא נעים… – תשובה בגעגועים – אלול תשפ"א

בן הזוג נפגע, לא נעים בכלל… מה אתם עושים עם זה?

 

בספר הזהר כתוב שפעולת התשובה טמונה במילה 'תשובה' עצמה, הנקראת כך – תָשׁוּב ה', האות ה' בשמו של ה' נפלה למטה והתשובה משיבה אותה למקומה, ומכיון שיש שתי אותיות כאלו בשם ה' ישנן שתי תשובות:
'תשובה עילאה' ו'תשובה תתאה'.

מהן שתי התשובות האלו ואיך נדע לעבוד עם כל אחת מהן?

'תשובה תתאה', הנקראת גם 'תשובה מיראה', היא פשוט לשוב בתשובה על החטאים שלנו, אך 'תשובה עילאה', הנקראת גם 'תשובה מאהבה', היא כבר לקחת את הקשר עם ה' למקום יותר גבוה מלפני החטא, לא רק לתקן אלא גם להעמיק את הקשר.

על תשובה מיראה נאמר שהיא הופכת את ה'זדונות' ל'שגגות', אבל על תשובה מאהבה כתוב יותר מזה – שהיא הופכת את ה'זדונות' ל'זכויות'!

איך יכול להיות שעבירה מתהפכת לפתע לזכות?
נניח שאתם נשואים וקרה שפגעתם בבן הזוג שלכם, חלילה, עכשיו הוא פגוע והאוירה ביניכם היא, איך אומרים? לא משהו בכלל…

לא נעים, אז אתם לוקחים אחריות, מתנצלים על מה שקרה, וברוך ה' העסק חוזר למסלול תקין.

אבל יש דרך אחרת וטיפה שונה – לא סתם לא נעים לכם, אתם מתביישים ממש שגרמתם לבן הזוג כזה צער ועושים כל מאמץ לפייס אותו גם אם הוא כבר אמר שהוא סלח, עד שלבסוף הקשר ביניכם רק התחזק מהמשבר הזה.

הדרך הראשונה היא ממש כמו 'תשובה מיראה', עיקר ההרגשה היא ש'פידחנו', ולא נעים, אז אנחנו רוצים לחזור לקשר טוב. אבל הדרך השניה היא כבר 'תשובה מאהבה', מה שמזיז אותנו הוא לא חוסר הנעימות שלנו אלא הבושה שמעשינו גרמו לשני להצטער.

זו הכוונה 'זדונות נעשות כזכויות' – העבירה עצמה הביאה אותנו להתבייש ולהעמיק את הרגישות שלנו לה' ולקשר איתו, לכן היא עצמה כבר יכולה להיחשב מעין מצוה המחברת בינינו.

למעשה, בכל משבר ביחסים גם עם בן זוגכם וגם עם ה', בתוך כל חוסר הנעימות שאתם מרגישים חפשו את הבושה מכך שהצד השני נפגע מכם, זה יטיב עם הקשר ביניכם ויעצים אותו באין ערוך!

אהבתם? שתפו את הפוסט:

צריכים עזרה?
שלח לנו WhatsApp

הרשמו לתפוצה וקבלו מידי שבוע מאמר מרתק על הפרשה: