לגימות של אור – אחרי החגים תשפ"א

מה עושים עם השגרה הזו?…

"ויעקב הלך לדרכו" – פסוק זה נוהגים להכריז בכמה קהילות במוצאי שמחת תורה לאות כי תמה תקופת החגים וצריך לצאת לדרך… איך יוצאים לדרך? כיצד נוחתים מה'אטמוספירה' הגבוהה של חגי תשרי אל ימי החול השגרתיים?

האמת היא כי זקוקים למבט עומק מחודש על היחס בין החגים לכל השנה. אנחנו לא 'אחרי החגים' ושום דבר לא נגמר, השנה כולה מתרחשת בתוך החגים ובזכותם!

סיימנו את השנה הקודמת עם 'מצבר ריק', יושבים על כסא הנהג של רכב הממאן להתניע, ופתאום… משהו זז! הקב"ה דוחף אותנו מאחורה בתנופה – ימי תשובה, ימי שמחה, נענועים וריקודים. ועכשיו, כשנגמרה 'התנופה השמימית' נשאר לנו רק להתניע ולצאת לדרך!

העבודה כעת היא לחפש במהלך הדרך את רישומיה של אותה תנופה חזקה בתחילת הדרך, ולראות היטב איך הכל נוסע בזכותה.

אם נצליח להיכנע, לקבל עול ולהתמסר בתמימות, אותו היום יהפוך לנו לראש השנה; אם נזכה להרהורי תשובה ורגעים של געגוע טהור, אז אותו רגע יהיה לנו יום כיפור; מצב רוח מרומם, חשק לרקוד ואפילו חיוך פה ושם, הם מתנה מחג הסוכות באהבה…

דרך צלחה!

על מה הם רבים?!

העולם בקושי התחיל להתגלגל וכבר מלחמה… ולא סתם מלחמה, מלחמת אחים, קין והבל.

ככל פרשת בראשית, שיסודות העולם ובריאתו נחקקו בה, גם העימות בין קין להבל הוא עימות בין השקפות (או 'סוגי נשמות' בלשון האר"י) שיהדהדו בחלל העולם עד סוף כל הדורות.

מהי משמעותו הפנימית של עימות זה?

קין משמעותו קניין, יצירה (כמו "קונה הכל" שבתפילה) ותוקף. נשמת קין עובד האדמה שייכת לאדם הראשון שלאחר החטא, זה שנשלח מגן עדן להרוויח לחמו בזעת אפיים, לעבוד ולפעול, להשקיע ולהרוויח.

הבל, לעומתו, כשמו כן הוא – 'מהביל' את קנייניו הגדולים של אחיו וחי חיים 'תלושים' מן האדמה ותוקפה. מקצועו כרועה צאן חסר מקום ומנוחה משקף את היות נשמתו מגן עדן שלפני החטא, נשמה 'אוורירית' המתייחסת לקנייני עולם הזה כהבל ורעות רוח.

בספר קהלת, שכל עניינו הוא להציג כהבל את העולם הזה, תענוגיו וקנייניו, כתובה המילה "הבל" בדיוק 'הבל' (37) פעמים! רגע, לא בדיוק… ישנה עוד 'הבל' אחת. מהפעם הנוספת נלמד כי עלינו 'לההביל' גם את ההבל עצמו!

מה הכוונה? להיות רק קין מגושם ועוד לרצוח את הבל וודאי שלא כדאי, אך גם להיות רק הבל, רוחני ומנותק – זו לא התכלית.

הסוף לעימות יגיע כאשר קין יקנה להבל מקום בטוח בתוך המציאות לפעול וליצור והבל יעניק לקין את ההכנעה הנדרשת להפוך את כל העשיה המגושמת להבל דק ורוחני – ריח נחוח לה'.

שבת שלום!


רוצה גם לקבל לגימות של אור? לחץ כאן ונוסיף אותך לקבוצה השקטה!

אהבתם? שתפו את הפוסט:

צריכים עזרה?
שלח לנו WhatsApp

הרשמו לתפוצה וקבלו מידי שבוע מאמר מרתק על הפרשה: